Što će se desiti Rijeci kad se razina mora podigne?


Podizanje razine mora, zbog otapanja leda u polarnim predjelima je neminovno. Neću ići toliko daleko da prognoziram podizanja od 100 ili više metara, kao što predviđaju neke pesimističnije prognoze. Neću biti ni banalan i proreći dizanje od jednoga ili dva metra, što nas sigurno čeka za nekoliko desetaka godina. Zadržat ću se na cifri od 60 metara - neugodna ali moguća varijanta koja bi se mogla desiti za 100, 200 ili više godina. S druge strane, teško je prognozirati vremenski rok, jer današnjim tempom obale rastu za desetinku milimetra godišnje, no ne može se znati hoće li (i kada) taj rast prestati biti linearan.

Svi znamo za te priče: Manhattan nestaje pod ocenaskim plimama, Nizozemska je nadrljala. Ali hajde da vidimo što će se dešavati tu, lokalno - točnije, u Rijeci, na Kvarneru i u Istri.

Upalite reflektor, na pozornicu dolazi brojka od 60 metara.

(Ovdje zanemarujem promjene na terenu u budućnosti, ljudski napredak u budućnosti, izgradnju novih građevina i lukobrana, te eroziju. Ovo je scenario "dok pucneš prstima".)


Počnimo od centra Rijeke. Centra nema. Ni luke, ni Korza, ni Starog grada. Ni krovovi ne vire. Guvernerova palača je pod vodom, možda joj viri tek vrh. Obale zapljuskuju Tizianovu i Laginjinu ulicu na Belvederu, obala lagano zavija ispod Brajšine ulice i ulazi u zaljev kuda je nekad tekla Rječina. More je potopilo Školjić i napravilo zaljev sve do iza Hartere, Rječina se sada ulijeva u more ispod mosta od zaobilaznice, u predivnim slapovima.

Istočni krak zmijolikog zaljeva potapa Lujzijanu (ulicu Račkog); Bošket postaje predivna ulica na obali. Morska obala radi valiće uzduž Bulevarda koji gleda na Kvarner; taj narančasti otočić ispred je krov Sušačke gimnazije. Obala dalje zapljuskuje Kumičićevu i ulicu Drage Gervaisa cijelom dužinom; more je došlo tik iznad pruge. Zaboravite onaj parkić na Plumbumu koji s jedne strane gleda na Martinšćicu a s druge na Pećinske plaže; sad je Vulkanov neboder postao upravo fantastični vidikovac na rtu. WTC-ov neboder se također vidi, ali mu noge gacaju po plićaku. 

Uvala Martinšćica je veća; brodogradilište je potopljeno. Da nije pružnog nasipa, more bi se prelilo do Doma na Donjoj Vežici; ovako možete sjesti na rub pruge i umočiti prste u more. Ronioci pretražuju tunele i zaobilaznicu. Parking na Martinšćici (kod Viktora Lenca) je potopljen; more dodiruje gotovo vrhove kostrenskih litica, potapa Draški potok i dolazi u usjeklini gotovo do Drage, do autoceste između Vežice i Bakra.

Martinšćica je, dakle, potopljena, Kostrena je dvostruko manja. Zaboravite Žurkovo, plaže, šetnice i uvale. Snimke iz helikoptera pokazuje da je nova kostrenska obala prilično ujednačena, u ne-prestrmom padu borova šuma dolazi do obale. Glavani, Žuknica i Šoići će preživjeti, more je paraleno s glavnom cestom nešto malo iznad. Paveki su pod vodom, vide se neki krovovi.

Urinj je potopljen taman toliko da je staro selo sad na samoj obali, ali nema više industrije na vidiku. Doduše, za vrijeme oseke izroni poneka čudna cijev, a na sto metara od obale štrči impozantan cilindrični objekt.

Bakarski zaljev je više manje sličnog oblika jer je strm, ali grad Bakar je potopljen. Cesta uranja u more na mjestu gdje je južni željeznički prijelaz. S druge strane, more je tik ispod magistrale. S druge strane, Bakarac je potpuno potopljen, more poput klina dopire do ispod Križišća.

Kraljevica i Oštro ne postoje. Ostaje hrbat brda. Ulica Banj je na obali. Črišnjevo je preživjelo. Most se još vidi, ali mu se ne vide lukovi. Od Svetog Marka je ostao škoj. Most vodi dalje do rta čudnog otoka koji više nije Krk; Krk se raspao na dva segmenta. Gornji otok je ono što je ostalo od potpuno potopljene Pušće, pol Omišlja i Klimnog. Poput onih karikatura pustih otočića sa jednom palmom, tako je na ovome novonastalom otoku najimpozantniji objekt avionska pista. Zauzima cijelu širinu otoka.

Ono što je ostalo od glavnine Krka je udaljeno dva kilometra i započinje šumovitom obalom, koja je nekada bila šuma na brdu iznad Njivica. Malinska, Krk, Košljun, Punat - ništa od toga više ne postoji. Ali oblik je ostao više manje isti. Stjenovita, impozantna južna strana gledana s visoka je ostala gotovo ista. Čak je i Prvić na prvi pogled netaknut. No, pogled iz blizine otkriva da ne postoje ni Stara Baška ni Baška, samo kamena obala. Kod Baške je more ušlo duboko iza Jurandvora, klin je dubok  više od kilometra.

Vratimo se na kopno preko puta. Kod Novog Vinodolskog je nastao novi otočić od brda iznad grada. More radi veliki zaljev u Vinodolu sve do Bribira. Selce, Crikvenica, Dramalj i Jadranovo su plavetnilo. Ali kod Crikvenice, u procjepu između dva brda gdje je nekad bila Vinodolska ulica, more ulazi u Vinodol i preplavljuje dolinu ispod Grižana, Tribalj, i guta Tribaljsko jezero. Impozantne stijene iznad čine fascinantan novi krajolik. Da je razina mora bila samo nešto veća, spojilo bi se gore kod Križišća i dolje kod Vinodoskog, pretvarajući brdo iznad Crikvenice u prilično veliki otok.

 ***

Bili smo krenuli od centra Rijeke prema istoku, vratimo se sad tamo.  Dakle, kao što znamo, dobar dio Belvedera je pod vodom. Imamo i novu uvalu - zove se Potok. Omeđena je Prvomajskom ulicom. Banderovo postaje ljupko brdašce i rt s druge strane. Pedesetak metara dalje, uz pitoreskne kuće na obali, poput brodskog navoza iz mora izranja Vukovarska ulica na raskršću za Turnić. Morski valići se igraju na rubu Čandekove; nogometno igralište je daleko morsko dno, ali gornji dijelovi nebodera se i dalje vide. Morska crta potom napušta Čandekovu i ide nešto niže. "Crvene" i "Plave" zgrade imaju plažu ispred kuće. Iz mora vire krošnje. 

Još malo naprijed i još jedan navoz; ovaj put je riječ o pruzi koja je izronila kod Stepčićeve na donjem Zametu. Od Kantride su ostale samo gornje kuće. Dalje, prema Biviju, Costabelli i Preluku vidi se samo obronak strme šume koji uranja u more. Gornji krak Bivija, Ljubljanjska cesta izranja tek na pola puta. Nova morska crta prati staru istom putanjom, zavoj na Preluku gdje započinje Istra je vrlo sličan. Ali more dodiruje gornju cestu. 

Volosko je potopljeno, Opatija je potopljena, a nova opatijska obala može se odrediti kirurški precizno: to je Nova, odnosno gornja opatijska cesta. Istu sudbinu doživljavaju i Ičići, gdje je na suhom tek cesta za Poljanu što se diže uzbrdo. U Iki je nova uvala duboko do iza tvornice ribljih konzervi. Lovran je nadrljao: Školarovo, Rezine, umjesto toga samo valovi i glupi galebovi. Na obali su Zaheji i Cesta za Lovransku Dragu. 

Kod Medeveje imamo novi, predivan duboki zaljev. Kod Mošćeničke drage također, usjeklinu sa spektakularnim stijenama oko nje. 

Dalje je obala više-manje poznatog oblika, strma je i bez naselja. Brseč je preživio. Brestova nije.

Cres, taj žgoljavi Cres je ostao u jednom komadu, iako su sva mjesta uz obalu nastradala. Ali Lošinj se raspao, od njega su preostala dva otočića, jedan prilično strm i visok. Iz mora tu i tamo vire smiješni škoji i stijene: Grozd mrtvih Unija, dva-tri stabla na Silbi, hrid Oliba, zapjenjeno more preplavljuje što je preostalo od Premude. Na Ilovik stane stado ovaca. 

Zaokružili smo Cres, vratimo se na istarsku obalu.

Ulazimo u Plominski kanal; toliko je strm da se s vidikovca gotovo i ne vidi razlika. Ali na kraju kanala nema više plominske luke, zaljev se lijevkasto širi poput lepeze; ravnica je poplavljena, Vozilići su praktički na plaži. Još jedan industrijski dimnjak viri iz vode.

Idemo dalje uz obalu. Tek sad postaje zanimljivo.

Rabac i Koromačno su potopljeni. Vode Raškog zaljeva su narasle i ušle duboko stvarajući nevjerojatan fjord. Ravnica kod Most-Raše je sad zaljev, more dodiruje kamenolom, jedan krak fjorda ide duboko do Raše, gotovo do ispod Labina. Drugi krak fjorda je potopio u potpunosti korito rijeke vijuga deset kilometara na sjever i širi se. Napunio je Ćepićko polje poput kablića s vodom. Polje sad podsjeća na Boku Kotorsku; samo je na gornjem kraju umjesto Kotora Šušnjevica a na donjem kraju, tik na suženju u fjord, Podpićan. Znači Učka je s obje strane okružena morem; da je razina bila malo veća more bi se spojilo kod Vozilića i Labin bi bio na novome otoku.

Još južnije uz istarsku obalu, situacija je još katastrofalnija; najmanje 100 kvadratnih kilometara kopna više ne postoji. Medulin i Premantura više ne postoje. Vire dva-tri bijedna otočića. Jedan je Ližnjan, a drugi Šišan. 

Pula ne postoji. Na pučini je nekakav otočić s bunkerom. Šijanska šuma viri kao glavica iz vode. Valtura je na suhom. Novi južni rt Istre je avionska pista koja je malo na suhome, malo u plićaku, zavisno od plime. Dno je plitko i muljevito, biljke podsjećaju na močvaru. 

Galižana, Vodnjan i Mednjan su preživjeli iako su sada dvostruko bliže moru. Bale također. Fažana i Peroj su postali pogled na pučinu prema Italiji (koja je nastradala gadnije od svega što pišem ovdje).

Rovinj i Vrsar ne postoje; Rovinjsko selo je praktički na plaži. Limski kanal se produbljuje gotovo do starog Dvigrada.

Ravnice uz more od Vrsara preko Poreča do Červara nestaju.. Nova Vas i Žbandaj su nove turističke destinacije. Novigrad, Savudrija i Umag ne postoje, more potapa solane u Sloveniji, zauvijek brišući razloge graničnog spora. Slovenska obala je u rasulu i prepuna dubokih zaljeva.

Međutim, tamo kod Novigrada, odnosno Antenala, gdje se Mirna ulijevala u more, nastaje novi fjord na kojem bi pozavidjeli i Norvežani; ako uđete u taj zaljev ribarskom brodicom, sagnite glavu da ne udarite u vijadukt, i nastavite polako fjordom; proći ćete nekoliko nautičkih milja dok ne vidite mjesto na vrhu ne baš visokog brda koje se izdiže iz mora: Motovun. Ovdje se fjord širi i razdvaja u dva kraka; krenete li desno, doći ćete do zaljeva. Dno ispod vas je nekada bilo jezero Butoniga. Ako se vratite i nastavite drugim krakom, doći ćete u najjače i najperspektivnije istarsko ribarsko mjesto, Buzet.







Broj komentara: 8:

Alen Brabec kaže...

Još! Još! :)

Alen Kapidzic kaže...

Odlično! Zbilja odlično! Prestani gubiti vrijeme na poeziju i razvali neki zajebani SF/postapokalipsu! Ako nećeš ti - ja ću! :-)

Alen Brabec kaže...

Sa sjekirama? :)

Moris Mateljan kaže...

Pišem pišem, kucam već, ovo mi je bio jump start za inspiraciju:)

Enver Krivac kaže...

AAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!! LUĐAČE!!!!!

odlično ti je ovo.

MOLIM TE MOLIM TE MOLIM TE NAPRAVI U FOTOŠOPU ILI GDJE VEĆ KARTU NOVONASTALE SITUACIJE! to će bit zanimljivo za vidjet. znam da si dovoljno lud da to napraviš.

inače, zaključak ovog txta je - dođite živit na škurinje.

Anonimno kaže...

Super! Nije na Kvarneru, ali me baš zanima što će biti s Pelješkim mostom kad ga izgrade? Uludo ulupane pare :)
Ili možda bude podvodni most...

Vrba

L.S. kaže...

Dobro je. Moj neboder nije poplavljen. :-)

Anonimno kaže...

Ovo je presuper! :) hehe, vezica postaje luksuzni kvart.